Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2014

1714 – 2014: 300 χρόνια από τη Γέννηση του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού


Κορυφώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις
στο Μέγα Δένδρο Θέρμου


Με την καθιερωμένη λιτάνευση της ιεράς Εικόνος του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στην πόλη του Θέρμου κορυφώθηκαν σήμερα το απόγευμα οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την εορτή του Αγίου Κοσμά στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας.
Η ιερά Εικόνα μεταφέρθηκε από την Ιερά Μονή Αγίου Κοσμά Μέγα Δένδρου στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Θέρμου, όπου τελέσθηκε η ακολουθία του μεθέορτου αρχιερατικού Εσπερινού χοροστατούντος του Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου και συγχοροστατούντων του Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου και του Ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά.
Η λιτανευτική πομπή κατέληξε στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Θέρμου, ενώ στην κεντρική πλατεία τελέσθηκε αρτοκλασία και μίλησε στους πιστούς ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος.
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην πνευματική – εσωτερική αναγέννηση με την οποία ξεκίνησε το έργο του ο Άγιος Κοσμάς και τόνισε ότι «είναι λάθος η άποψη ότι ο Άγιος είναι εκπρόσωπος του δυτικού διαφωτισμού. Ό Άγιος Κοσμάς εξέφραζε τον ορθόδοξο φωτισμό που έχει ως κέντρο του μέχρι σήμερα το Άγιον Όρος… Ήταν γνήσιος εκπρόσωπος της ησυχαστικής παραδόσεως και άνοιγε σχολεία όχι μόνο για να μάθουν απλά τα Ελληνόπουλα την ελληνική γλώσσα και την ιστορία, αλλά γιατί όπως έλεγε “το σχολείο ανοίγει την εκκλησία, το σχολείο ανοίγει τα μοναστήρια”. Γι αυτό ο Άγιος Κοσμάς προσπαθούσε να ανοίξει τα σχολεία. Μάλιστα, στις διδαχές του, προσδιορίζει ακριβέστατα το σκοπό της παιδείας και το σκοπό του σχολείου, που είναι το να μαθαίνει το παιδί τί είναι ο Θεός, η Αγία Τριάδα, ο παράδεισος, το ευαγγέλιο, το βάπτισμα, η ψυχή».
Τέλος ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου τονίζοντας πως άλλο είναι ο δυτικός διαφωτισμός και άλλο ο ορθόδοξος φωτισμός που εξέφραζε ο άγιος Κοσμάς κάλεσε τους πιστούς να μην πορεύονται σε άλλες παραδόσεις και κυρίως να μην ξεχνούν την αυτόχθονη παράδοση, την παράδοση του τόπου μας, την παράδοση που εκφράζει η Εκκλησία μας, οι Άγιοι μας, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός.
«Παραμένοντας πιστοί στην ορθόδοξη διδασκαλία του Αγίου Κοσμά, πιστοί στις ελληνορθόδοξες παραδόσεις του Γένους μας, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα και να αποκτήσουμε την πραγματική ελευθερία γιατί η ελευθερία συνδέεται πολύ στενά με την αγάπη. Μια ελευθερία χωρίς αγάπη είναι αναρχία και μια αγάπη χωρίς ελευθερία είναι δικτατορία. Ο συνδυασμός ελευθερίας και αγάπης είναι αυτή η ουσία της παραδόσεως την οποία είθε να αποκτήσουμε δια πρεσβειών του αγίου Κοσμά».
Ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας, Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς ευχαρίστησε τους αγίους αρχιερείς, τους άρχοντες και τον πιστό λαό για την συμμετοχή τους στις ιερές ακολουθίες και αναφέρθηκε στην προσέλευση πλήθους πιστών και ιδιαιτέρως νέων ανθρώπων που έσπευσαν να προσκυνήσουν το απότμημα του ιερού λειψάνου και την ιερά εικόνα του Αγίου Κοσμά λαμβάνοντας ευλογία για τη ζωή τους.
«Δίνουν οι πιστοί, κατ’ αυτόν τον τρόπο, απάντηση προς εκείνους που θέλουν και προσπαθούν να αποχριστιανοποιήσουν την πατρίδα μας, λέγοντάς του ότι “προς κέντρα λακτίζουν”. Δίνουν ταυτόχρονα ένα μήνυμα προς όλους ότι δεν θα υποχωρήσει ο πιστός ελληνικός λαός απέναντι στις δυσκολίες λαμβάνοντας δύναμη από το λαμπρό παράδειγμα του Αγίου Κοσμά, ο οποίος προσπάθησε και πέτυχε να κρατήσει τις αξίες και την παράδοση στις ψυχές των ελλήνων ορθοδόξων χριστιανών» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος.
Στην ιερά λιτανεία συμμετείχαν στρατιωτικό άγημα του 2/39 Συντάγματος Ευζώνων, η φιλαρμονική του Δήμου Αγρινίου, τμήματα λαογραφικών και πολιτιστικών συλλόγων, ο απερχόμενος Δήμαρχος Θέρμου κ. Θεόδωρος Πορφύρης, ο νέος Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας, η Αντιπεριφερειάρχης Αιτωλοκαρνανίας, βουλευτές, δήμαρχοι και πολιτευτές της περιοχής και πλήθος πιστών.








Κυριακή, 24 Αυγούστου 2014

1714 – 2014, 300 χρόνια από τη Γέννηση του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού


Πανηγυρικοί Εορτασμοί στο Μέγα Δένδρο Θέρμου

Τριακόσια χρόνια παρήλθαν από την ημέρα που ο μεγάλος Διδάχος του Γένους, ιερομάρτυς και εθνομάρτυς Κοσμάς ο Αιτωλός γεννήθηκε στο μικρό χωριό Μέγα Δένδρο της επαρχίας Θέρμου.
Η Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας τιμώντας τη μνήμη του μεγάλου Ισαποστόλου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους 2014 έχει προγραμματίστει σειρά εκδηλώσεων για να προβληθεί και να τιμηθεί ο μεγάλος πολιούχος της Ιεράς Μητροπόλεως.
Επίκεντρο όλων αυτών των εκδηλώσεων είναι η ομώνυμη Ιερά Μονή στο Μέγα Δένδρο Θέρμου.
Οι λατρευτικές εκδηλώσεις ξεκίνησαν χθες, Σάββατο 23 Αυγούστου 2013 με την ακολουθία του πανηγυρικού αρχιερατικού Εσπερινού, στον οποίο χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας και συγχοροστάτησαν οι Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος και Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης Γόρτυνος ο οποίος αναφέρθηκε στις διδαχές και τη διδασκαλία του Αγίου Κοσμά και ιδιαιτέρως στον αγώνα που έκανε για την αργία της Κυριακής, κάτι που του στοίχισε την ίδια του τη ζωή και τον οδήγησε στον μαρτυρικό θάνατο. Ο Σεβασμιώτατος κάλεσε τους πιστούς να αντισταθούν στην κατάργηση της Κυριακής αργίας και τους προέτρεψε να μελετήσουν τη ζωή και τις διδαχές του μεγάλου Αγίου και με βάση αυτές να πορεύονται στη ζωή τους.
Σήμερα το πρωί τελέσθηκε στο καθολικό της Ιεράς Μονής, η ακολουθία του Όρθρου και η αρχιερατική θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου και συλλειτουργούντων των Μητροπολιτών Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου και Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ο οποίος αναφέρθηκε στο γνήσιο και αυθεντικό αγιορείτικο βίωμα του Αγίου Κοσμά και τον παραλλήλισε με τρείς συγχρόνους Γέροντες του Αγιορειτικού Μοναχισμού τον όσιο Πορφύριο τον Καυσοκαλυβίτη (αγάπη για το Θεό, χάρισμα προφητείας, διόραση και προόραση), τον π. Παΐσιο τον Αγιορείτη (καθαρή καρδιά, ασκητική ζωή και φιλότιμο) και τον π. Μωυσή τον Αγιορείτη (ιεραποστολικό ζήλο, περιοδείες και μεταφορά του ευαγγελικού λόγου στον κόσμο).
Πριν την απόλυση της θείας Λειτουργίας ο Μητροπολίτης μας κ. Κοσμάς, ο οποίος την ημέρα αυτή άγει τα ονομαστήριά του, ευχαρίστησε τους αγίους αρχιερείς, τους άρχοντες της περιοχής και τον φιλόχριστο λαό, για την παρουσία τους με την οποία τιμούν τον άγιο Κοσμά, αλλά και για τις ευχές τους και την αγάπη τους προς τον ίδιο.
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ευχαρίστησε τον εορτάζοντα Ποιμενάρχη μας, και εξ ονόματος του Μητροπολίτου Γόρτυνος, για την πρόσκληση να παραστούν στις λατρευτικές εκδηλώσεις προς τιμήν του αγίου Κοσμά και του ευχήθηκε για την ονομαστική του εορτή.
Μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας οι Αρχιερείς μετέβησαν στο χωριό Μέγα Δένδρο, όπου τέλεσαν ειδική δέηση στο χώρο που βρισκόταν η πατρική οικία του Αγίου.
















Πέμπτη, 21 Αυγούστου 2014

Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Ἀρχιεπ. Δαμασκηνοῦ 10
302 00 ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΝ
Τηλ: 26310-22322, 22421 Fax: 26310-28701
E- mail: imaa@otenet.gr

Ἐν Ἱερᾷ Πόλει Μεσολογγίου τῇ 21ῃ Αὐγούστου 2014 

Ἀριθ. Πρωτ. : 808


Ἐξοχώτατον Κύριον
Ἀντώνιον  Σαμαρᾶν 
Πρωθυπουργόν - Πρόεδρον
τῆς Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως
Μέγαρον  Μαξίμου
Εἰς  Ἀθήνας

Ἐξοχώτατε  Κύριε  Πρωθυπουργέ,
Ἐμεῖς οἱ Μητροπολίτες Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας Κοσμᾶς καί Κυθήρων Σεραφείμ, πού βρεθήκαμε σήμερα στήν Ἱερή Πόλη τοῦ Μεσολογγίου γιά νά τιμήσουμε μέ ἔνθερμες ἐκδηλώσεις τιμῆς εἰς τήν πόλιν τοῦ Ἀστακοῦ τόν ἀείμνηστο Κυθήριο Ἀρχιμανδρίτη π. Ἱερόθεο Τριφύλλη, Ἱεροκήρυκα καί Πνευματικό Πατέρα τῆς πόλεως Ἀστακοῦ καί τῆς Ἐπαρχίας Ξηρομέρου, ὁ ὁποῖος ἐπί 50ετία ἐκήρυττε καί ἐδόξαζε τόν Χριστό καί τήν Ἑλληνορθόδοξη Πατρίδα μας μέ τούς πύρινους ἐκκλησιαστικούς καί πατριωτικούς λόγους του, ἔχοντας συναίσθησι τῆς Ἐπισκοπικῆς μας εὐθύνης ἔναντι τοῦ λαοῦ, ἀλλά καί τοῦ Ἔθνους καί τῆς Ἱστορίας, ὁδηγηθήκαμε στήν ἀπόφασι νά Σᾶς ἀπευθύνουμε κατεπειγόντως τῆν παροῦσα ἐπιστολή.
Μεγάλη ἀγωνία καί ἔντονη ἀνησυχία μᾶς διακατέχει, καθώς πληροφορηθή­καμε τά διαλαμβανόμενα στό λεγόμενο ἀντιρατσιστικό νομοσχέδιο, τό ὁποῖο εἰσάγεται γιά νά ψηφισθῆ ἐσπευσμένα ἀπό τό Τμῆμα Διακοπῶν τῆς Βουλῆς.
Δέν πέρασε πολύς καιρός, Κύριε Πρωθυπουργέ, ἀπό τότε πού δηλώσατε δημοσίως, ὅτι τό ἑλληνικό νομικό ὁπλοστάσιο εἶναι ἐπαρκές καί, συνεπῶς, δέν ἀπαιτεῖται νέα νομοθετική ρύθμισι γιά τήν ἀντιμετώπισι φαινομένων ρατσισμοῦ.
Σήμερα εἰσάγετε ἐπειγόντως τό περί οὗ ὁ λόγος νομοσχέδιο καί μάλιστα στό Τμῆμα Διακοπῶν τῆς Βουλῆς. Δέν εἶναι μυστικό ὅτι ἐδῶ καί χρόνια ἀσκοῦνται πιέσεις, κυρίως ἀπό τό ἐξωτερικό, πρός αὐτή τήν κατεύθυνσι.
Δέν εἶναι ἡ ὥρα νά ἐπιχειρηματολογήσουμε νομικά ἐναντίον τοῦ νομοσχεδίου. Ἤδη ἔχουν γραφεῖ καταλυτικά εἰς βάρος του κείμενα καί μάλιστα ἀπό στενούς σας συνεργάτες, ὅπως ὁ κ. Μιχελάκης, ὁ κ. Χολέβας καί ἄλλοι. Ἁλλά καί ὁ ἀγαπητός μας ἐν Κυρίῳ Ἀδελφός, ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφείμ, νομικός καί θεολόγος, μέ τήν ἐγνωσμένη νομομάθειά του ἐπιχειρηματολογεῖ νομικῶς κατά τοῦ τρομεροῦ αὐτοῦ νομοσχεδίου, καταδεικνύων τήν ἀντινομιμότητα καί τήν ἀντισυνταγματικότητα αὐτοῦ, ἀλλά καί ἠθικο-πνευματικῶς, ἀφοῦ ἀλλότρια πρός τόν εὐαγγελικόν νόμον καί τήν ἠθική διδασκαλία τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας “ἤθη” εἰσάγονται δι’ αὐτοῦ. 
Εἶναι ἐπίσης γνωστή καί διακηρυγμένη ἡ ἔντονη ἀντίθεσι τῶν προσφυγικῶν σωματείων, ἀλλά καί τουλάχιστον 38 βουλευτῶν τοῦ κόμματος τῆς «Νέας Δημοκρατίας», οἱ ὁποῖοι διαμαρτύρονται γιά τήν μή ἀναφορά στό νομοσχέδιο τῆς Γενοκτονίας τῶν Ἑλλήνων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας καί τοῦ Πόντου ἀπό τούς Τούρκους.
Συνοψίζοντες τήν ἀσκηθεῖσα κριτική, κάνουμε ἔκκλησι πρός Ὑμᾶς προσωπικῶς νά μήν προχωρήση τό νομοσχέδιο αὐτό, τό ὁποῖο μόνον προ­βλήματα τεράστια θά δημιουργήση, χωρίς νά λύση κανένα, ὅπως φιλοδοξεῖ νά κάνει.
Μέ τό ὑπό ψήφισιν νομοσχέδιο κυριολεκτικά ἀνοίγει ὁ ἀσκός τοῦ αἰόλου, καθώς θά μπορεῖ νά κολάζεται ποινικά ὄχι μόνον ἡ πρᾶξις ἀλλά καί ἡ ἔκφρασις γνώμης. Κυριολεκτικά ἀνατρέπεται τό δικανικό μας σύστημα καί ὁ νομικός μας πολιτισμός.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Μή θελήσετε νά ταυτίσετε τό ὄνομά Σας μέ τήν ποινικοποίησι τῆς σκέψης καί τῆς ἔκφρασης στήν Ἑλλάδα, πατρίδα τῆς ἐλεύθερης σκέψης καί τῆς δημοκρατίας.
Οἱ θρησκευτικοί λειτουργοί, μέ βάσι τά διαλαμβανόμενα στό νομοσχέδιο, θά κινδυνεύουν ἀνά πᾶσα στιγμή νά ὑποστοῦν μηνύσεις καί ἀγωγές, διότι κάποιοι, κακοβούλως, θά θεωρήσουν ὅτι τά ἱερά κείμενα, πού χρησιμοποιοῦν οἱ θρησκευτικοί λειτουργοί (καί δέν ἀναφερόμεθα μόνον στούς Ὀρθοδόξους), τούς θίγουν.
Ἀλλά καί ἡ προστασία, πού ἐπιχειρεῖ τό νομοσχέδιό Σας νά παράσχη σέ ὅσους ἐπιλέγουν σεξουαλικές παρεκτροπές καί διαστροφές, θά ἔστελνε πρῶτα-πρῶτα τόν Ἀπόστολο Παῦλο στό ἐδώλιο τοῦ κατηγορουμένου γιά ὅσα λέγει, ὡς ἐλεύθερος ἄνθρωπος, χαρακτηρίζοντας τήν ὁμοφυλοφιλία ὡς πάθος!
Ἐξοχώτατε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Κατακλείοντες τήν ἐπιστολή μας, κάνουμε καί πάλι ἔκκλησι νά σταματήσετε τό καταστροφικό νομοσχέδιο. Διαφορετικά, καί ἄν ἀκόμη ἡ ἀντιπολίτευσις σιωπήση, θά ἔλθετε ἀντιμέτωποι μέ τήν “ἀντιπολίτευσιν” ἐν προκειμένῳ τῶν ἑκατομμυρίων ἀνθρώπων τοῦ Ὀρθοδόξου Ἑλληνικοῦ λαοῦ, ὁ ὁποῖος δεν θά ἀνεχθῆ τήν καταπάτησι τῶν χρηστῶν ἠθῶν καί τῆς Ἑλληνορθοδόξου Παραδόσεώς μας. 
Μή συνεργήσετε, Κύριε Πρόεδρε, στό νά ξαναζήση ἡ Εὐρώπη τόν τρόμο τοῦ ὁλοκληρωτισμοῦ μέ τήν ποινικοποίησι τοῦ ἀναφαίρετου ἀνθρώπινου δικαιώματος στήν ἔκφρασι καί στήν ἔρευνα.

Μετά τιμῆς καί εὐχῶν,

ΟΙ    ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ

† Ο ΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ  ΚΟΣΜΑΣ


Τρίτη, 12 Αυγούστου 2014

Ποιμαντορική Εγκύκλιος Δεκαπενταυγούστου 2014


 Κ Ο Σ Μ Α Σ
Ο ΧΑΡΙΤΙ ΘΕΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Προς  το  Χριστεπώνυμον  Πλήρωμα της  καθ’  ημάς  Ιεράς  Μητροπόλεως

«Ιδού γαρ από του νυν μακαριούσί με πάσαι αι γενεαί…»  (Λουκ. α’, 48)
 Σήμερα, αγαπητοί, εορτή της κοιμήσεως και της μεταστάσεως της Παναγίας μας, ημέρα τιμής, δόξης και μεγαλείου της μεγάλης μας μητέρας, ας θυμηθούμε αυτή την προφητεία, την οποία η κυρία Θεοτόκος είπε στη συγγένισσά της Ελισάβετ, την μητέρα του Τιμίου Προδρόμου.
«Άπό τώρα θα με μακαρίζουν όλες οι γενεές».
 Αυτή η προφητεία, την οποία με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος είπε η ταπεινή Παναγία μας, πραγματοποιήθηκε και συνεχώς πραγματοποιείται από τότε και μέχρι σήμερα.
            Σε εκείνη την επίσκεψι, η Ελισάβετ ομολόγησε ότι το κυοφορούμενο βρέφος της, ο Τίμιος Πρόδρομος, εσκίρτησε και επροσκύνησε «το φως το αληθινό» (Ιω. α , 9), «το φως του κόσμου» (Ιω. η , 12), «τον ήλιον της δικαιοσύνης» (Μαλα χ. δ , 2), τον Κύριο Ιησού Χριστό, τον οποίο περιέκλειε μέσα της η Παναγία.
 Τότε, εκπροσωπούσα τις γενεές των ανθρώπων, η Ελισάβετ εμακάρισε την Θεοτόκο λέγοντας: «Είσαι μακαρία και πανευτυχής, συ που επίστευσες ότι θα πραγματοποιηθούν όλα όσα ο Κύριος δια του αγγέλου Του, σου απεκάλυψε».
 Οι δοξολογίες που ακούσθηκαν από τις στρατιές των αγγέλων κατά την γέννησι του Κυρίου είναι και ο μακαρισμός της Μητέρας Του. Αυτή εμακάρισαν και οι ποιμένες. Και ο δίκαιος Συμεών ο Θεοδόχος την εμακάρισε όταν ανήγγειλε το μοναδικό ύψος και την ουράνια αξία του σωτηρίου έργου του Υιού της.
 Την Παναγία μας εμακάρισαν και τα πλήθη που άκουγαν τα «θεία ρήματα» από τον Υιό της: «Μακαρία η κοιλία η βαστάσασά σε και μαστοί ους εθήλασας…» (Λκ. ια’, 27).
 Πόση τιμή και δόξα δεν απήλαυσε η Παναγία μας μετά την Ανάστασι του Κυρίου!
 Απεριόριστος ήταν ο μακαρισμός και ο σεβασμός προς το πάνσεπτο πρόσωπό της και από την πρώτη Εκκλησία των Ιεροσολύμων.
 Το αποκορύφωμα όμως των μακαρισμών, της τιμής και της δόξης της, προσφέρθηκε κατά την κοίμησί της.
 Οι ιεροί υμνογράφοι, άγιοι πατέρες, όπως ο Ιωάννης Δαμασκηνός, Γρηγόριος Παλαμάς, Μάρκος Εφέσου ο Ευγενικός, ο ιερός Κοσμάς, Επίσκολος Μαϊουμά, Ανδρέας Κρήτης, Μάξιμος ο ομολογητής, Νικόδημος Αγιορείτης και άλλοι, αναφέρονται στις ευσεβείς παραδόσεις γύρω από την τιμή του πανσέπτου σκήνου της κατά την κοίμησί της.
 Γράφει για παράδειγμα, ο άγιος Μάξιμος ο ομολογητής στο βιβλίο του «ο βίος της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου», αναφερόμενος στην ιερά κοίμησί της.
 «Αίφνης ηκούσθη δυνατή βροντή και ενεφανίσθη μία νεφέλη φερομένη από γαλήνιο άνδρα. Από τη μεγαλειώδη αυτή νεφέλη άρχισαν να κατέρχωνται εις την γην, οι άγιοι ένδοξοι μαθηταί και απόστολοι του Σωτήρος Χριστού συνερχόμενοι επί το αυτό από τα πέρατα της οικουμένης».
 Και ενώ έψαλαν και υμνούσαν οι Άγιοι Απόστολοι, έλαβε χώρα η μεγαλειώδης και θαυμαστή άφιξις Χριστού του Υιού και Θεού αυτής, συνοδευομένου από αναρίθμητες στρατιές αγγέλων και αρχαγγέλων… Και εις αυτό το κλίμα η Παναγία μήτηρ του Κυρίου, παρέδωσε την μακαρίαν και αμόλυντον ψυχήν αυτής εις τον βασιλέα και υιόν της και εκοιμήθη ύπνον γλυκύν και εράσμιον».
 Συνεχίζοντας ο Άγιος Μάξιμος την αναφορά του στη τιμή και τη δίξα της Παναγίας μας γράφει: «Μετά τρεις μέρες ο τάφος ευρέθη καινός. Οι λωρίδες και η σινδόνη με τα οποία την είχαν περιτυλίξει ευρέθησαν εντός αυτού, το παρθενικόν όμως σώμα απουσίαζε. Μετέστη πλησίον του Υιού και Θεού αυτής ώστε να ζη μαζί με Εκείνον ψυχή και σώματι και να βασιλεύη μαζί του».
«Μετέστη προς την ζωήν μήτηρ υπάρχουσα της ζωής…».
 Και η ορθόδοξος Εκκλησία μας έχει την Παναγία μας στην κορυφή της ουρανίου ιεραρχίας, επάνω και πρώτη από όλους τους αγίους και όλα τα αγγελικά τάγματα.
 Ημέρα και νύκτα μακαρίζει η Εκκλησία την Παναγία μας και καλεί και εμάς να την μακαρίζουμε, να την υμνούμε, να την δοξολογούμε.
 «Μεγάλη ευλογία και ακαταμάχητη βοήθεια λαμβάνουμε από την αδιάλειπτη και θερμή πρεσβεία της Δεσποίνης Θεοτόκου και η οποία είναι η των αγίων αγιωτέρα και ουρανών υψηλοτέρα και Χερουβείμ ενδοξοτέρα και Σεραφείμ τιμιωτέρα και υπέρ πάσαν κτίσιν σεβασμιωτέρα» υπογραμμίζει ο άγιος Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως. 
 Δικαίως λοιπόν μακαρίζεται και τιμάται από αγγέλους και αγίους η Παναγία μας, από τους Μαθητάς και Αποστόλους, δικαίως μακαρίζεται από την ορθόδοξο μητέρα μας Εκκλησία.
 Στους μακαρισμούς του ουρανού και της γης, στην τιμή και η δόξα που της προσφέρουν άγγελοι και άνθρωποι, ας προσθέσουμε με πίστι, ταπείνωσι και αγάπη τους δικούς μας μακαρισμούς, τη δική μας τιμή και ευχαριστία προς την Παναγία μας.
 Όχι όπως οι Παπικοί με τις υποκρισίες τους και την μαριολατρεία τους η οι προτεστάντες, οι οποίοι αρνούνται τις εικόνες της Παναγίας μας.
 Ζώντας την αγία Ορθοδοξία, η οποία κρατά απαραχάρακτη την αλήθεια του Ευαγγελίου και την Ιερά Παράδοσι, με τις ιερές παρακλήσεις του Δεκαπενταυγούστου, τους χαιρετισμούς, τους ύμνους και τα μεγαλυνάρια, ας υμνολογούμε και ας μακαρίζουμε την Παναγία μας κάθε μέρα.
 Στη δυσκολία, στην ασθένεια, στην αδικία, στην εγκατάλειψι, στη συμφορά μη φοβόμαστε, μην αποθαρυνόμαστε. Ας καταφεύγουμε στην Παναγία μας. Και εκείνη «πάντα προστατεύει ως αγαθή, τους καταφεύγοντας εν πίστει τη κραταιά αυτής χειρί…».
Ας αγωνισθούμε δε, με ανύστακτο προσωπικό αγώνα να σταματήση η βλασφημία ασεβών συνανθρώπων προς την Παναγία μας.
 «Την Δέσποιναν του κόσμου μακαρισμοίς και ύμνοις
 πάντες τιμήσωμεν».

Μετά πατρικών ευχών

O ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ


† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

Παρασκευή, 1 Αυγούστου 2014

Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Παντοκράτορος Αγγελοκάστρου




ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΚΑΣΤΡΟΥ


ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ

Επί τη εορτή της αγίας Μεταμορφώσεως
του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού

ΤΡΙΤΗ  5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014

07:00’ μ.μ.   Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός
03:00’ π.μ.   Νυκτερινή Θεία Λειτουργία


ΤΕΤΑΡΤΗ  6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014

06:30’ π.μ.   Έναρξις Όρθρου
07:30’ π.μ.   Υποδοχή Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. ΚΟΣΜΑ και Αρχιερατική Θεία Λειτουργία
07:00’ μ.μ.   Εσπερινός και Παράκλησις

Η Ιερά Μονή θα παραμείνει συνεχώς ανοιχτή από τις 08:00’ το πρωί της παραμονής 5ης Αυγούστου έως τις 11:30’ το βράδυ ανήμερα της εορτής.


Η νηστεία του Δεκαπενταυγούστου


«εις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός»

Από την 1η Αυγούστου η Εκκλησία εισέρχεται στην περίοδο της νηστείας του Δεκαπενταυγούστου, η οποία διαρκεί έως τις 14 Αυγούστου. Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι η νηστεία αυτή «εις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός, η οποία προγνωρίζουσα την αγίαν της μετάστασιν από τον κόσμον, πάντοτε ηγωνίζεται υπέρ υμών, και ενήστευεν, αν και χρείαν δεν είχε νηστείας, ως καθαρά και πανάμωμος, ζώσα δε αγγελικώς η υψηλοτέρα και των Αγγέλων και προσευχομένη συνεχώς και πάντοτε δι’ ημάς ικετεύουσα. Διά τούτο και ημείς χρεωστούμεν να νηστεύσωμεν εκμιμούμενοι τον βίον της».

Κατά τη περίοδο αυτή νηστεύουμε όλες τις μέρες τις εβδομάδας, εκτός Σαββάτου και Κυριακής, που γίνεται κατάλυση μόνο οίνου και ελαίου. Ανήμερα της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στις 6 Αυγούστου, γίνεται κατάλυση ιχθύος. Επίσης, προβλέπεται κατάλυση ιχθύος αν η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15 Αυγούστου) συμπέσει ημέρα Τετάρτη ή Παρασκευή.

Η νηστεία κατά τους ιερούς Πατέρες της Εκκλησίας.

Όπως για πολλά πράγματα της Εκκλησίας, προκειμένου να τα νοήσουμε ορθά, καταφεύγουμε στη διερμηνεία των σοφότερων της Εκκλησίας, δηλαδή των αγίων Πατέρων και Διδασκάλων της Οικουμένης, έτσι και στο ζήτημα της νηστείας θα ζητήσουμε τη συμβουλή τους, διότι αυτοί, ως θεόπνευστοι φύλακες της Παραδόσεως, μεταλαμπαδεύουν σε μάς ανόθευτη την αγιοπνευματική εμπειρία των μαθητών του Κυρίου και των μεταποστολικών Πατέρων έως σήμερα, ιδίως σε ό,τι αφορά τα πράγματα που σχετίζονται με τη σωτηρία μας. Όσο αφορά, λοιπόν, στη νηστεία, από το πλούσιο πνευματικό καταστάλαγμα των Αγίων μαθαίνουμε ότι είναι αναγκαία για όλους τους Χριστιανούς, και γι’  αυτό η Εκκλησία πολύ νωρίς καθόρισε τις μέρες και τις περιόδους νηστείας.

Η τήρηση της νηστείας, σύμφωνα με τους αγίους Πατέρες, είναι αγαθή νοουμένου ότι συμμετέχουμε στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας. Κάθε αποσύνδεση της νηστείας από τη ζωή του Σώματος της Εκκλησίας μπορεί να έχει απρόβλεπτες πνευματικές επιπτώσεις. Για παράδειγμα, παρόλο που μπορεί να εκκλησιαζόμαστε, τηρώντας τη νηστεία χωρίς να ασκούμε τις αγίες αρετές της ταπείνωσης και της ελεημοσύνης ενδέχεται να οδηγηθούμε, σιγά-σιγά, στον φαρισαϊσμό. Στο σημείο, δηλαδή, που να νομίζουμε ότι με το να απέχουμε από ορισμένα φαγητά εκτελούμε το "καθήκον" μας και είμαστε άξιοι να σταθούμε ενώπιον του φοβερού βήματος του Χριστού. Επίσης, όπως λένε οι Πατέρες, όταν αμαρτάνουμε και δεν εξομολογούμαστε, στο τέλος, κυριευόμαστε από την απελπισία, με αποτέλεσμα να θεωρούμε εσφαλμένα, μεταξύ άλλων, πως είναι μάταιο να νηστεύουμε ή ότι η νηστεία δεν είναι σπουδαία και σημαντική στη ζωή μας. Ωστόσο, αυτό είναι πράγμα που ο πιστός το κανονίζει σε συνεννόηση με τον πνευματικό του, αφού η νηστεία δεν είναι σωματοκτόνος, όπως λένε οι ιεροί Πατέρες, αλλά μέσο με το οποίο ο άνθρωπος αναμορφώνει το χαρακτήρα του, εργαλείο με το οποίο χαλκεύει τα πάθη του, συμπαραστάτης στην άσκηση των αγίων αρετών του Ευαγγελίου και ασπίδα που αποκρούει τα πονηρά βέλη των διαβόλων.

Ο Μέγας Βασίλειος στον Λόγο B΄, Περί Νηστείας, τονίζει ότι αυτοί που δεν παλεύουν με αίμα και σάρκα, αλλά με τις αρχές, με τις εξουσίες, με τους κοσμοκράτορες του σκότους τούτου, με τα πνευματικά της πονηρίας, «αυτοί είναι ανάγκη να ασκούνται για τον πόλεμο αυτόν, με τη νηστεία και την εγκράτεια. Διότι, το μεν λάδι παχαίνει τον αθλητή, η δε νηστεία ισχυροποιεί τον ασκητή της ευσεβείας. Ώστε, όσον αφαιρείς από τη σάρκα, τόσον θα κάμεις να απαστράπτει η ψυχή από την πνευματική λαμπρότητα. Διότι, όχι με σωματικές δυνάμεις, αλλά με την καρτερία της ψυχής και την υπομονή στις θλίψεις επιτυγχάνεται η κυριαρχία προς τις αόρατες δυνάμεις. Η νηστεία, λοιπόν, είναι ωφέλιμη για όλο το χρόνο για αυτούς που την προτιμούν, πολύ δε περισσότερο τώρα. Κανείς να μην εξαιρέσει τον εαυτό του από τον κατάλογο των νηστευτών. Σε αυτόν συμπεριλαμβάνονται όλα τα γένη και κάθε ηλικία και όλες οι διαφορές των αξιωμάτων. … Είσαι πλούσιος; Μη βρίζεις τη νηστεία. Μήτε να την αποπέμψεις από το σπίτι σου ατιμασμένη από την ηδονή, για να μη σε καταγγείλει κάποτε στο νομοθέτη των νηστειών και σου επιφέρει πολλαπλάσια την στέρηση από καταδίκη, ή σωματική αρρώστια, ή κάποια άλλη δυσχερή περίσταση. O φτωχός να μην ειρωνεύεται τη νηστεία, διότι από πολύ παλαιά την έχει συγκάτοικο και ομοτράπεζο. Στις γυναίκες, δε, όπως η αναπνοή, έτσι και η νηστεία είναι οικεία και φυσιολογική. Τα παιδιά, όπως τα θαλερά από τα φυτά, με το νερό της νηστείας ας ποτίζονται. Στους οδοιπόρους η νηστεία είναι καλός συνταξιδιώτης. Διότι, όπως ακριβώς η τρυφή τους αναγκάζει να σηκώνουν βάρη, κουβαλώντας μαζί τους τις απολαύσεις, έτσι η νηστεία τους κάνει ελαφρούς και ευκίνητους. … να αρκούμαστε σε αυτά τα αναγκαία, σαν να τρεφόμαστε σε στρατόπεδο. Να αθλείσαι σαν καλός στρατιώτης του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

…Προκειμένου, λοιπόν, να νηστεύσεις μη σκυθρωπάσεις φαρισαϊκώς, αλλ’ ευαγγελικώς λάμπρυνε τον εαυτό σου, δηλαδή, να μην πενθείς για τη στέρηση της κοιλιάς, αλλά να χαίρεσαι ολόψυχα τις πνευματικές απολαύσεις. Διότι, γνωρίζεις ότι «η σάρκα επιθυμεί εναντίον του πνεύματος, το δε πνεύμα εναντίον της σάρκας». Επειδή, λοιπόν, αυτά αντιτίθενται μεταξύ τους, ας μειώσουμε την αδυναμία της σάρκας, ας αυξήσουμε δε τη δύναμη των ψυχών, ώστε με τη νηστεία, αφού λάβουμε τα νικητήρια κατά των παθών, να φορέσουμε και τα στεφάνια της εγκράτειας. Η νηστεία χωρίς οινοποσία, χωρίς μέθη. Γι’ αυτό στις μέρες της νηστείας δεν επιτρέπεται η κατάλυση oίνoυ και ελαίου. Εμπρός, κάμε, λοιπόν, τον εαυτό σου άξιο για την τόσο σεμνή νηστεία, μη διαφθείρεις με τη σημερινή μέθη την αυριανή εγκράτεια. Κακός ο συλλογισμός, πονηρή η σκέψη. Κανείς, ενώ πρόκειται να νυμφευθεί γυναίκα σεμνή σύμφωνα με τους νόμους του γάμου, δεν βάζει στο σπίτι του προηγουμένως παλλακίδες και πόρνες. Διότι, η νόμιμος σύζυγος δεν ανέχεται τη συνοίκηση με τις διεφθαρμένες. Μη, λοιπόν, και συ, ενώ αναμένεται νηστεία, οδηγείς πρώτα τη μέθη, τη δημόσια πόρνη, τη μητέρα της αναισχυντίας, τη φίλη του γέλωτα, τη μανιακή, την εύκολη σε κάθε ιδέα ασχημοσύνης. Δεν θα μπει η νηστεία και η προσευχή σε ψυχή, που λερώθηκε από τη μέθη. Τον νηστευτή μέσα στις ιερές αυλές προσδέχεται ο Κύριος, τον μέθυσο σαν ακάθαρτο και ανίερο δεν τον δέχεται. Εάν έρχεσαι μεθυσμένος στη νηστεία, ποιο είναι το όφελός σου; Διότι, εάν σε αποκλείει η μέθη από τη βασιλεία, πού σου είναι, λοιπόν, χρήσιμη η νηστεία;».

Η νηστεία προφυλάσσει τα νήπια, σωφρονίζει το νέο, κάνει σεβαστό το γέροντα, διότι τα γεράματα είναι πιο σεβαστά, όταν στολίζονται με τη νηστεία. Για τις γυναίκες στολίδι ταιριαστό, φυλακτήριο της συζυγικής ζωής, τροφός της παρθενίας. Τρυφερά γέλια και πορνικά, τραγούδια και έξαλλοι χοροί αμέσως από την πόλη απομακρύνονται, σαν να έχουν φυγαδευθεί από κάποιο αυστηρό δικαστή, τη νηστεία.

Η νηστεία είναι η βάση της ειρήνης του κόσμου. Εάν δε όλοι αυτήν εδέχοντο ως σύμβουλο για αυτά, που πρέπει να πράττουμε, τίποτε δεν θα εμπόδιζε να είναι άκρα ειρήνη σε ολόκληρη την οικουμένη. Ούτε τα έθνη θα επαναστατούσαν μεταξύ τους, ούτε τα στρατεύματα θα έρχονταν σε σύρραξη. Δεν θα κατασκευάζονταν όπλα, εάν επικρατούσε η νηστεία, δεν θα γίνονταν δικαστήρια, ούτε θα φυλακίζονταν μερικοί, ούτε γενικώς θα φιλοξενούσαν οι ερημιές κακοποιούς ή οι πόλεις τους συκοφάντες ή η θάλασσα τους πειρατές.

Εάν όλοι ήταν μαθητές της νηστείας, δεν θα ήταν τόσον πολυστένακτη η ζωή μας και γεμάτη από κατήφεια. Διότι, είναι φανερό ότι θα δίδασκε σε όλους όχι μόνον την εγκράτεια από τα φαγητά, αλλά και της φιλαργυρίας και πλεονεξίας και κάθε κακίας την ολοκληρωτική αποστροφή και αποξένωση. Εάν αυτά είχαν αποβληθεί, τίποτε δεν θα εμπόδιζε με βαθειά ειρήνη και αταραξία ψυχών τη ζωή μας να περάσουμε.

Τι είναι η νηστεία; Η νηστεία, είναι η ομοίωση των Αγγέλων, η συγκάτοικος των δικαίων, η εγκράτεια της ζωής. Αυτή τον Μωϋσή έκαμε νομοθέτη. O, δε, Σαμουήλ είναι καρπός της νηστείας. Αυτή ανέθρεψε τον μεγάλο Σαμψών, και έως τότε που συντρόφευε τον άνδρα, κατά χιλιάδες φονεύονταν οι εχθροί, και κατακρημνίζονταν οι πύλες των πόλεων, και τα λιοντάρια δεν άντεχαν την δύναμη των χεριών του. Όταν, δε, τον κατέλαβε η πορνεία και η μέθη, αιχμαλωτίσθηκε από τους εχθρούς του, και αφού τον τύφλωσαν έγινε παιχνίδι στους δούλους των αλλοφύλων. Αφού νήστευσε ο Ηλίας σταμάτησε τον ουρανό επί τρία χρόνια και έξι μήνες για να μη βρέξει.

Δεχθείτε αυτήν, οι φτωχοί, τη συγκάτοικό σας και ομοτράπεζο. Οι δούλοι, την ανάπαυση από τους συνεχείς καμάτους της υπηρεσίας. Οι πλούσιοι, αυτήν που σας γιατρεύει από τη βλάβη του χορτασμού και με τη μεταβολή κάνει πιο τερπνά αυτά, που από τη συνήθεια περιφρονούνται. Οι άρρωστοι, τη μητέρα της υγείας. Οι υγιείς, το φυλακτήριο της υγείας. Για τούτο οι πιο έμπειροι με τη νηστεία αφαιρούν το πλεονάζον πάχος, ώστε να μη συντριβεί η δύναμη με το βάρος της παχυσαρκίας. Έτσι σε κάθε έργο και σε κάθε σωματική ιδιοσυγκρασία βρίσκεται η ωφέλεια της νηστείας και σε όλα ομοίως αρμόζει, στα σπίτια, στις αγορές, στις νύκτες, στις μέρες, στις πόλεις, στις ερημιές. Αυτή, λοιπόν, που με τόσα μέσα χαρίζει σε μας το καλό, ας υποδεχθούμε με χαρά, κατά το λόγο του Κυρίου, χωρίς να είμαστε κατηφείς, όπως οι υποκριτές, αλλά το χαρωπό της ψυχής χωρίς προσποίηση να δείχνουμε.

Η νηστεία είναι η αρχή της μετανοίας. Δεν αρκεί βεβαίως μόνον η αποχή από τις τροφές, για την επαινετή νηστεία, αλλά ας νηστεύσουμε νηστεία δεκτή, ευάρεστη στον Θεό. Αληθινή νηστεία είναι η αποξένωση από το κακό, η εγκράτεια της γλώσσας, η αποχή από το θυμό, ο χωρισμός από τις επιθυμίες, την καταλαλιά, το ψεύδος, την ψευδορκία. H στέρηση από αυτά είναι αληθινή νηστεία…», προσθέτει ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας.

«Η νηστεία προστατεύει κάθε αρετή. Είναι η αρχή του πνευματικού αγώνα, το στεφάνι αυτών που εγκρατεύονται, το κάλλος της παρθενίας και του αγιασμού, η λαμπρότητα της σωφροσύνης, η αρχή της χριστιανικής ζωής, η μητέρα της προσευχής, η πηγή της σωφροσύνης και της φρόνησης. Αυτή διδάσκει την ησυχία και προηγείται όλων των καλών έργων», σημειώνει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος.

π. Παναγιώτης Θεοδώρου, Θεολόγος.